Všímám si, že tolik diskutované téma – sex před manželským slibem, začíná být některými teology vykládáno v rozporu s oficiálním učením katolické církve.

Už jsem se setkal s teology, kteří tvrdili, že na tom není nic špatného, ba naopak, že je to zcela v pořádku a že by dokonce bylo chybou sex v takovém vztahu nemít.

Ohánějí se tím, že v lásce jde o úplné sebedarování se, že to k tomu neodmyslitelně patří. Nebo tím, že tyto věci nejsou otázkou rozhodnutí, ale že to jsou síly, které prostě ve vztahu musí být a pokud sex není realizován včas, hrozí, že už nikdy mezi těmi dvěma lidmi nebude vášeň či přitažlivost fungovat, a že po svatbě budou akorát nešťastní, že „jim to nejde“. Manželský slib prý nemusí nutně předcházet tomuto tělesnému naplnění vztahu. Prý, když to je z lásky, tak je to opravdové a v pořádku a ani není prostor připouštět si nějakou lítost nad takovým jednáním. Přece nebudeme litovat něčeho, co jsme dělali z lásky.

 

Ehm!

Nesouhlasím s výše uvedenými názory, kterými si tito teologové ospravedlňují své hříšné jednání a ještě se nestydí svými řečmi pokoušet další mladé křesťany, kteří možná právě bojují o čistotu ve svých vztazích.

 

Učení církve je správné

Mohl bych zde citovat oficiální učení církve z katolického katechismu. Mohl bych se odvolávat na mnoho zdrojů různých křesťanských církví a nashromáždit sem pěknou kupu argumentů, proč je správné počkat se sexem až po svatbě.

 

Ježíš a žena u studny

Vzpomněl jsem si na jeden příběh z Bible, kde je Boží pohled na tuto otázku pěkně vidět. Jde o situaci, kdy se Ježíš potká se samařskou ženou u studny a žádá ji o vodu… Asi v polovině příběhu je tato pasáž:

>> Ježíš jí řekl: „Jdi, zavolej svého muže a přijď sem!“ Žena mu odpověděla: „Nemám muže.“ Nato jí řekl Ježíš: „Správně jsi odpověděla, že nemáš muže. Vždyť jsi měla pět mužů, a ten, kterého máš nyní, není tvůj muž. To jsi řekla pravdu.“ << (Jan 4,16-18)

Ten, kterého máš nyní, není tvůj muž. Chápu to jako potvrzení toho, že člověk má mít sex s tím, s kým je v manželském svazku. Pokud v manželském svazku nejsou, nejsou svoji a nemají spolu smilnit/cizoložit.

 

Početí dítěte

Jedním ze zásadních a lidsky snadno pochopitelných argumentů pro zdrženlivost je to, že sex má kromě pojivé také plodivou funkci a případně počaté dítě má právo na oba rodiče, kteří se o něj budou starat, poskytnou mu láskyplné prostředí, výchovu i materiální zabezpečení. Manželský svazek slouží právě k tomu, aby poskytl určitou jistotu, že se dítě narodí do prostředí, v němž je chtěné a očekávané. Skoro to vypadá, jako by manželství bylo pro dítě přímo stvořené ;-)